Gezonde eierkoeken met rozijnen

Wist je dat eierkoeken helemaal niet zo gezond zijn? Veel mensen denken dit namelijk wel, maar er zit onwijs veel boter en suiker in een gemiddelde eierkoek. Maar ik laat ze niet zomaar ineens liggen, daar doen we iets mee. Ik heb verschillende gezonde versies online gezet, maar uiteindelijk mijn eigen versie gevonden en deze is niet alleen mijn favoriet. Ook mijn vriend vindt deze erg lekker en dat betekent vaak dat ze écht goed zijn, want hij houdt van erg zoet en vette dingen, haha. Maar no kidding, ik heb ze aan heel wat mensen inmiddels laten proeven en nog nooit was iemand níet enthousiast.

Ingrediënten
  • 125 gram cannellini bonen
  • 2 theelepels bakpoeder
  • 20 gram speltmeel
  • 20 gram eiwitpoeder
  • 2 eieren
  • Zoveel rozijnen als je wilt
Bereiding

Makkelijker dan dit kan ik het bijna niet voor jullie maken. Zet allereerst je oven aan en verwarm het voor op 200 graden. Pak je keukenmachine erbij en maak van de cannellini bonen een smeuïge pap. Je hoeft geen van de andere ingrediënten hier aan toe te voegen.

Pak vervolgens een grote kom en voeg daar de bakpoeder, het speltmeel, het eiwitpoeder en de 2 eieren aan toe. Roer dit door elkaar en voeg als laatste ook de smeuïge pap toe, die je zojuist hebt gemaakt van de cannellini bonen. Ook nu blijf je roeren totdat de gehele kom één en hetzelfde mengsel is.

Leg een vel bakpapier op een bakplaat en maak hoopjes van het mengsel. Ik had er negen gemaakt van ongeveer zeven bij zeven centimeter. Natuurlijk kun je jouw gezondere eierkoeken zo groot of zo klein maken als je wilt. Als je vervolgens het gehele mengsel hebt verdeeld over de bakplaat, kun je aan de slag gaan met de rozijnen. Leg deze zoveel als je wilt bovenop de hoopjes. Je hoeft ze niet aan te drukken. Nadat je jouw eierkoeken met de rozijnen versierd hebt, kun je de bakplaat in de oven zetten. Zet deze voor 15 minuten aan. Waarschijnlijk zijn ze na deze vijftien minuten lekker een beetje bruin gebakken.

Het eiwitpoeder kan je eventueel weglaten, maar mocht je ook zoveel sporten als ik, dan zijn het mooi extra eiwitten die je kunt toevoegen aan deze lekkernijen. Je kunt ze invriezen en als tussendoortje meenemen naar bijvoorbeeld school of je werk, maar je kunt ze ook in een koektrommel bewaren.

Smakelijk!

Liefs,

Madelon

Geen reactie's

Geef een reactie