Wandelen in de Ardennen

Gisteren ben ik terug gekomen van een weekje vakantie. Eigenlijk wilde ik zeggen een weekje ontspannen, maar dat heb je wellicht een heel ander idee bij dan wat ik heb gedaan. Ik ben namelijk een week met mijn vriend naar de Ardennen geweest en hebben daar niet stil gezeten. We hadden beiden zin in een doe-vakantie, wat voor ons dus ontspannen is, maar ik kan mijzelf voorstellen dat dit niet voor iedereen zo is.

Toen we dit wilden gaan boeken, gingen we op zoek naar een leuke overnachtingsplek. We wilden best kamperen, maar niet zelf voor een week (wat toen nog een paar dagen was) te veel mee moesten gaan nemen en een tent opzetten bijvoorbeeld. Hierdoor kwamen we uiteindelijk uit bij overnachten in een tipi-tent. Ja precies, zo eentje die op dit moment zo hip zijn om kinderen in te laten spelen. Uiteraard was dit een grote versie en was er zelfs slaapplek voor 4 personen, een 4 persoons eettafeltje én een keukenblok. Ideaal vonden wij, dus hop dat hadden we zo geboekt. De camping was simpel, maar helemaal prima. We zaten in het dorp Chiny aan de rivier de Semois.

Eigenlijk hadden we het de laatste tijd vooral druk met dingen regelen voor ons nieuwe huis en hadden we het druk gehad op werk, waardoor we eigenlijk verder weinig voorbereid hadden. Eenmaal daar wilden we vooral veel gaan wandelen, maar waren dus nauwelijks voorbereid op mooie wandelingen. We hoopten er daar uit te komen. Dat was op het begin even wat lastiger dan we dachten, aangezien de toeristen-info uit het dorp dicht was en geen duidelijke openingstijden leek te hebben.

Uiteindelijk hebben we deze gelukkig wel kunnen bezoeken de volgende dag en hebben we zelfs nog in andere dorpjes prachtige wandelingen gemaakt. Wij zijn dus echt mega fan van wandelingen met steile hellingen en dalingen, om het een beetje spannend te houden. Daarnaast zijn we ook gek op een mooi uitzicht zo hier en daar, dus mocht je nog leuke mooie wandelingen hebben, dan hoor ik het graag!

In ieder geval raden wij route nummer 7 met een rood vierkantje in het dorpje Bouillon aan. Dat was een route van ongeveer 6,5 kilometer, ging gedeeltelijk door het bos en zou langs een mooi uitzicht komen. Dit was ons allemaal medegedeeld door een vrouw bij het toerisme informatiepunt van dit plaatsje. Alles bleek geheel te kloppen en de route was ook nog eens lekker pittig. Mooie steile hellingen. We waren dan ook echt blij goede wandelschoenen aan te hebben. Helaas heeft het nog enkele minuten geregend, maar gelukkig bleef het daarbij.

Verder raad ik de regio waar wij in de Ardennen niet per sé aan, aan mensen zoals ik. Als Bourgondiër houd ik er ook enorm van om ergens een hapje te gaan eten of een borreltje te drinken tijdens mijn vakantie en dat kon hier een stuk minder goed. Om te wandelen is de omgeving dus wel écht prachtig en dus wel een aanrader!

Ben jij wel eens in de Ardennen geweest en heb je toen een wandel vakantie gehad? Ik ben benieuwd waar je bent geweest en of je nog aanraders hebt voor mij.